معرفی رجبعلی مظلومی

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

رجبعلی مظلومی,مشاهیر نیشابور,مفاخر نیشابور,اخبار نیشابور,

معرفی رجبعلی مظلومی

رجبعلی مظلومی؛ چهره‌ای تابناک در آموزش و پژوهش فرهنگ، هنر و تربیت اسلامی

رجبعلی مظلومی
۱۳۰۶- ۱۳۷۷ شمسی
پژوهشگر برجسته دوران معاصر
بنیانگذار دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس

RajabAli Mazlumi
(Iran – Neyshabur)

استاد، دکتر رجبعلی مظلومی (۱۳۰۶ نیشابور – ۱۳۷۷ تهران)، پژوهشگر برجسته معاصر در زمینه هنر، فرهنگ و تربیت اسلامی است. وی در سال ۱۳۶۳، دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس را بنیان گذاشت.

.

بیشتر دوران زندگی رجبعلی مظلومی، در زمینه تحقیق و تالیف و تدریس گذشت. حاصل نیم قرن کوشش علمی و فرهنگی استاد مظلومی، تالیف بیش از پانصد مقاله و صد کتاب در حوزه‌های مختلف قرآن‌شناسی، حدیث‌شناسی، حکمت و عرفان، تاریخ و هنر و تربیت اسلامی؛ بنیانگذاری دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس تهران و همچنین تاسیس دو پژوهشکده است. ابعاد گوناگون علمی و معنوی استاد و خدمات ارزنده‌ی وی در دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد دایرةالمعارف و دیگر کانون‌های فرهنگی و تربیتی کشور، از این پژوهشگر باورمند، چهره‌ای تابناک رقم زده است که بی‌گمان، تا سال‌ها مراکز فرهنگی و هنری کشور را سیراب خواهد ساخت.

.

استاد، رجبعلی مظلومی: «… امّا همیشه، این روح هنری، در همه‌ی بیانات و تفکرات من، ردپا یافت و با ادبیات و فلسفه و روانشناسی درآمیخت و همه، در خدمت مذهب و تربیت آمد … من، امروز، همه‌ی تحقیقات هنری را برای والا ساختن‏ بینش هنری انجام می‏دهم و فعالیت‏های ورزشی را برای بار آوردن عملی تربیت، تحقیق می‏کنم و با ادبیات‏ آنها را نظام می‏دهم، و از عرفان، جوشش کار را می‏طلبم‏ و از دین، راستای معنویت حرکت می‏گیرم و بالاخره با هر آنچه در زبان دارم، وجود من زندگی می‏کند.» (مجله هنر)

.

– فرزند نیشابور، شاگرد کمال‌الملک:
استاد دکتر رجبعلی مظلومی، فرزند استاد محمدحسین، در رجب سال ۱۳۰۶ شمسی در شهر نیشابور دیده به جهان گشود. در دو سالگی، پدرش را از دست داد. وی دوران تحصیل خود را در نیشابور، مشهد و سپس در تهران طی کرد. در دوره‌ی ابتدایی و متوسطه، اندیشه‌ و نگاه وی متوجه هنر نقاشی شد و کارهایی در زمینه‌ی هنرهای تصویری انجام داد. او، از اولین سال تحصیل خود، معلم نقاشی داشت و بعدها به شاگردی «استاد مؤید پردازی» درآمد و از آنجایی که موید پردازی، شاگرد «کمال‌الملک» بود، بنابراین مظلومی را نیز می‌توان شاگرد باواسطه‌ی کمال‌الملک محسوب کرد. استاد در مصاحبه‌ای با مجله‌ی هنر در سال ۱۳۶۷، چنین می‌گوید: «از اولین سال تحصیل، معلم نقاشی داشتم که او لیسانسه بود. بعدها شاگرد استاد مؤیدپردازی شدم که‏ او شاگرد خوب استاد کمال‌الملک بود و من خود در نیشابور، احساس وجود کمال‌الملک و آثار او را می‏کردم‏ تا به هنگام رحلت، تابوت او را بر دوش داشتم.»

.

– کوشش‌گری در راه دانش‌ورزی و دانش‌گستری:
مظلومی، پس از گذراندن دوره متوسطه، به علت فقر مالی، مشغول به کار گردید و در کنار کار، در مقطع کارشناسی دانشگاه تهران، تحصیل دانشگاهی را دنبال نمود. در همین هنگام بود که به تشویق و پیشنهاد دکتر معین، دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا را پی گرفت و در رشته‌های فلسفه‌ی محض، روان‌شناسی و ادبیات فارسی، دانش‌آموخته گردید. موضوع رساله‌ی دکتری استاد، تصحیح متن «شرح فصوص‌الحکم» -اثر بابا رکن‌الدین شیرازی- بود که توسط «موسسه‌ی مطالعات اسلامی»، چاپ شد و «پروفسور لندلت»، همین کتاب را به عنوان متن درسی در «دانشگاه مک گیل» کشور کانادا، تدریس می‌کرد.

.
مظلومی، در دوران مدرسی خود، سمت استادی را در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس و دانشگاه هنر عهده‌دار بود و از این رهگذر، شاگردان برجسته‌‌ای را تربیت کرد که امروز، شماری از آن‌ها در دانشکده‌های هنر کشور تدریس می‌نمایند. وی، همچنین، بنیانگذار و موسس «دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس» در سال ۱۳۶۳ می‌باشد و از بدو تاسیس این دانشکده، تا سال ۱۳۷۱، سمت ریاست آن را نیز بر عهده گرفت. دکتر مظلومی، در دوران فعالیت‌های دانشگاهی‌اش، دو مرکز تحقیقاتی نیز تأسیس کرد.

.

– نیم قرن پژوهشگری و نویسندگی:
رجبعلی مظلومی، از همان اوان نوجوانی -یعنی از ۹ سالگی که قلم به دست گرفت و در سال ۱۳۱۹، نخستین اثرش منتشر شد- گام در راهی گذاشت که پژوهش و تالیف، همراه همیشگی زندگی او گردید. وی به زبان‌های عربی و فرانسه آشنایی کامل داشت و همین امر، دستیار او در انجام کارهای پُرشمار پژوهشی‌ای بود که در طول دروران زندگی پژوهشی و فرهنگی خود به انجام رسانید. مطالعات متنوع و گسترده‌ی او در زمینه‌های قرآن‌شناسی، حدیث‌شناسی، حکمت و عرفان، تاریخ و هنر اسلامی و به ویژه امور تربیتی منجر به نگارش بیش از یکصد جلد کتاب و پانصد مقاله در طول نزدیک به نیم قرن کوشش و پژوهش گردید و از سوی شورای علمی کشور، به عنوان «پژوهشگر نمونه» برگزیده شد. برخی از آثار قلمی استاد دکتر رجبعلی مظلومی، عبارتند از: «راه و رسم سخن گفتن»؛ «آموزش فنّ سخن گفتن» (برداشتی از کتاب راه و رسم سخن گفتن)، چاپ ۱۳۶۰ در تهران، ۷۱ صفحه؛ «سخنرانی را توانا شویم»، چاپ ۱۳۶۴ در تهران؛ «مؤمن کیست و ایمان چیست؟»

.

چاپ ۱۳۶۲ تهران، در ۷۱ صفحه؛ «چه کسی، با چه نوع شخصیتی، کدام شغل را انتخاب می‌کند»؛ «ارمغان مور»؛ «جوان و دین»، چاپ ۱۳۶۸؛ «در مسیر نور تا خورشید یا سیر رسالت با جوهره ولایت در بستر تشیّع»، چاپ ۱۳۶۶ تهران، در ۵۳۴؛ «علی (ع) معیار کمال»؛ «گامی در مسیر تربیت اسلامی: از کودکی تا بلوغ»، چاپ ۱۳۶۲؛ «گامی در مسیر تربیت اسلامی: مبانی تربیتی»، چاپ ۱۳۶۴؛ «بیایید به حرف بچه‌هایمان گوش کنیم»، چاپ ۱۳۶۴ تهران، در ۸۵ صفحه؛ «روابط شایسته در ورزش تربیتی»،چاپ ۱۳۶۵؛ «رهبر آزادگان: درباره امام حسین (ع)»؛ چاپ ۱۳۶۲تهران، در ۹۱ صفحه؛ «تربیت از دیدگاه معصومین (علیهم السلام)»، چاپ ۱۳۶۴ تهران، در ۱۵۶ صفحه؛ «روزنه‌ای به باغ بهشت یا هنر در راستای انقلاب اسلامی»، جلد اول در سال ۱۳۶۲ و جلد دوم در سال ۱۳۶۶ در تهران به چاپ رسید؛ «درس‌های رمضان»، موضوع این کتاب تفسیر قرآن است، چاپ ۱۳۶۶تهران، در ۱۳۵ صفحه؛ «با تربیت مکتبی آشنا شویم»، چاپ ۱۳۶۶ تهران، در ۳۹۶ صفحه؛ «شورای اسلامی»، چاپ ۱۳۶۳، درر ۲۸۸ صفحه؛ «کلیدهای تربیتی و تعلیمی برای اولیای تربیتی»، چاپ ۱۳۶۴تهران، در ۲۲۳ صفحه؛ « زنان بافضیلت»؛ «کتابشناسی اسلامی»، «پژوهشی پیرامون آخرین کتاب الهی»، ۱۳۶۱؛ «چرا امام حسن (ع) صلح را پذیرفت؟»، ۱۳۴۷؛ «علوم قرآن»، در پنج جلد؛ «دولت عدل الهی»، (درباره دولت امام زمان عج)، در ۳۰ صفحه، چاپ دوم ۱۳۶۱؛ «بازنگری بر فعالیتهای بدنی»، ۱۳۷۰؛ حاشیه بر هنر، چیست؟»، ۱۳۷۱، در ۱۲۸ صفحه؛ «سینما، اخلاق، تجربه»،۱۳۷۱، در ۱۰۳ صفحه؛ «تربیت معنایی انسان»، ۱۳۷۴، در ۲۲۰ صفحه؛ «سرگذشت قرآن»، ۱۳۶۰، در ۲۸۸ صفحه؛ «سیر تاریخی قرائت»، ۱۳۶۰، در ۱۵۲ صفحه؛ «فهم قرآن»، در دو جلد، ۱۳۶۱، در ۵۶۰ صفحه؛ «تفسیر شیعه»، ۱۳۶۲، در ۲۸۸ صفحه. آخرین اثر استاد رجبعلی مظلومی، کتاب «تربیت معنایی انسان» است.

– اندیشه، شیوه و منش زندگی:
استاد، به تحقیق و مطالعه، علاقه‌ی وافری داشت از این رو، در طی روز، حداکثر ۴ ساعت استراحت کرده و مابقی را به تحقیق و پژوهش و تدریس می‌پرداخت. درباره‌ی نگرش و اندیشه‌ی استاد درباره هنر –که رشته تخصصی وی بود- گفته‌اند: «رجبعلی مظلومی معتقد است که عاملی که بتواند آن مادیت را به معنویت بدل کند و با لطافت حتی با اقتصاد خیلی خوب، قسمت عمده‌ای از مسایل زندگانی ما را حل کند فقط هنر است. وی اعتقاد دارد که هنر فقط در زمینه آزاد و آزاده می‌تواند ابراز وجود کند چون اصلاً آب هنر از آزادی است. وی بر این باور است که کسانی که یکسره، عینیت‌هایی را به وسیله‌ی ابزارهای هنری طرح می‌کنند، گرچه زحمت می‌کشند، اما کارشان را هنر صنعتی می‌دانیم و نه هنر هنرمندی، او معتقد است که هنر هنرمند آن است که تنها برای فرهنگ بهتر و ارتقای فهم فرهنگی یک جامعه و اصولاً برای مجموعیت لایق یک جامعه و برای قدرت والاتر همین مجموعیت کار کند. ازاین جهت، او هنرمند را همیشه آینده‌بین می‌داند.»(راسخون) مظلومی، برای تدریس و دانشگاه، ارزش و رسالت معنوی ویژه‌ای قائل بود، چنانکه نگاشته‌اند: «شاگردان استاد، هیچ گاه به یاد ندارند که وی بدون وضو، تدریس را آغاز کرده باشد.»(آینه پژوهش) خانواده و مصاحبان وی نیز از جنبه‌ای دیگر از شخصیت معنوی استاد، سخن گفته‌اند: «ایشان، به لباس و ظواهر زندگی، چندان اهمیت نمی‌داد. برایشان مهم نبود که چه می‌پوشد، در کجا می‌خوابد؛ همان قدر که از سرما و گرما در امان باشد، کافی بود. ساعات فراقت، مخصوصاً شب‌ها، به نماز شب مشغول بود و مدام گریه می‌کرد و پیوسته سجاده‌اش پهن بود و به عبادت می‌پرداخت. در تمامی اعیاد مذهبی، به ویژه قبل از فرا رسیدن سال نو، به مستمندان کمک می‌کرد.»(آینه میراث)

– سرانجام:
استاد دکتر رجبعلی مظلومی، در اسفندماه سال ۱۳۷۴، پس از ایراد یک سخنرانی در موزه هنرهای معاصر، در اثر عارضه سکته مغزی در منزل بستری شد و سرانجام در روز سه‌شنبه، بیست و یکم مهرماه سال ۱۳۷۷ هجری شمسی، در سن هفتاد و یک سالگی، به دیار باقی شتافت و پیکر این پژوهشگر گرانقدر، با بدرقه‌ی جمعی از دانش‌پژوهان، محققان، استادان دانشگاه‌ها و دیگر شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور، در بهشت زهرای تهران، به خاک سپرده شد. ابعاد گوناگون علمی و معنوی استاد -دکتر رجبعلی مظلومی- و خدمات ارزنده‌ی وی در دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد دایرةالمعارف و دیگر کانون‌های فرهنگی و تربیتی کشور، از این پژوهشگر باورمند، چهره‌ای تابناک رقم زده است که بی‌گمان، تا سال‌ها مراکز فرهنگی و هنری کشور را سیراب خواهد ساخت.

– فهرست منابع:
· «یاد: مرحوم دکتر رجبعلی مظلومی»، فصلنامه آیینه میراث، پاییز ۱۳۷۷، ش ۲، ص ۱۱۹.
· انصای قمی، ناصرالدین؛ جواهرالکلام، عبدالحسین، «درگذشتگان»، فصلنامه آیینه پژوهش، آذر و دی ۱۳۷۷، ش ۵۳، ص ۱۲۹-۱۳۵.
· «تاریخچه دانشکده هنر»، وب‌گاه دانشگاه تربیت مدرس، تاریخ مشاهده، ۱۲/۰۴/۱۳۹۱.
· مظلومی، رجبعلی، «هنر اسلامی: هنر چهره‌گشای زمینه‌های هستی»، فصلنامه هنر، تابستان و پاییز ۱۳۶۷، ش ۱۶، ص ۱۲-۳۱.
· «رجبعلی مظلومی»، وبگاه راسخون، موسسه فرهنگی و هنری نور راسخون، وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه، تاریخ مشاهده: ۱۲/۰۴/۱۳۹۱.

– منبع:
· ققنوس شرق، «رجبعلی مظلومی؛ چهره‌ای تابناک در آموزش و پژوهش فرهنگ، هنر و تربیت اسلامی»، ابرشهر: دانشنامه نیشابور، تیرماه ۱۳۹۱.

.

معرفی رجبعلی مظلومی

منبع : روزنه

جدیدترین اخبار نیشابور را در سایت نیشابوریا دنبال کنید

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *